Mindfull naturkunnskap

For deg som øsnker å koble kropp og sanser for å utvikle naturkunnskap. 

 

Lydspor for naturnærvær

Disse veiledningene kan gjøres når du er ute i naturen (og noen også inne). Aktivitetene kan bidra til å regulere nervesystemet, redusere nivået av stresshormoner og øke nivået av blant annet seretonin som gir glede, styrker opplevelsen av takknemlighet, bidrar til indre stabilitet, livskraft og ro i hverdagen.  De kan øke gleden over din egen kropp, øke kroppskontakten og gleden av å høre til i naturen. 

Naturveileder eller yogalærer? Disse øvelsene være med å styrke relasjonen til naturen i arbeidet. 

Jeg har spilt inn aktivitetene som lydspor for å gjøre det lettere å huske de. Etterhvert kan du finne din egen vri. Lydsporene er inspirert av norske friluftulivtradisjoner, "skogsbading" (shinrin yoku), "mindfullnessens far"  Tich Nhat Hanh og naturvitenskap. 

-
00:00 / 00:00

Beskrivelse av aktivitetene

Soloppgangs bad

Gjøres ute et sted der du kan se lyset fra soloppgangen. Øker seretonin nivået i kroppen og bidrar til våkenhet og glede. 

Pusten og luften

Gjøres inne eller ute i en behagelig sittende eller liggende posisjon. Bidrar til avspenning av kroppen.

Vinden og kroppen
Spill av ute i naturen på høyttaler en dag du kan høre lyden av vinden.  Sittende eller stående. Kan bidrar med vitalitet og bevegelse.

 

-
00:00 / 00:00
-
00:00 / 00:00

Donere
Beriket aktivitetene deg?  VIPPS valgfritt beløp til 532801 (Nature Senses bedrift)

 

Ønsker du å laste ned?
Ønsker du å laste ned eller bruke den i en annen sammenheng? Ta kontakt for en avtale.

Ønsker du flere verktøy?

Meld deg på nyhetsbrevet under, og du holder deg oppdatert på nyheter.

Slik gjør du det
 

Første gang
Finn et egnet sted du kan være for deg selv og sett av den tiden du har behov for. Spill av lydsporet og spør deg selv etterpå: Hvordan fungerte dette for meg?

 

Har du allerede en naturnærværs praksis,
eller vil starte en? 
Prøv den regelmessig i 3 uker og kjenn etter hva som skjer. 

 

Føler du deg skikkelig dedikert?
Prøv hver dag/regelmessig i 2 måneder og kjenn etter hva som skjer.

Skogsbading
 

Veiledningene på denne siden kan brukes til "skogsbading".

 

Skogsbading ble introdusert av skog myndighetene i Japan i 1982 der de vernet spesielle skogsområder for å redusere stress og øke velvære til befolkningen. Skogsbading har skapt interesse i vesten de senere årene. Når man driver skogsbading så gjør man aktiviteter i skogen som stimulerer sansene. Dette har vist seg å blant annet redusere kortisol nivå i kroppen (stresshormoner) og bedre immunforsvaret, senke blodtrykket, bedre humøret og øke konsentrasjonsevnen.

 

Skogsbading kan minne om vårt tradisjonelle friluftsliv, men er mer organisert og har mer bevisst fokus på at det å bruke sansene styrker helsa og gir livskvalitet. I Norge har vi lenge hatt en unik tilgang til naturen og dens livgivende effekt gjennom allemannsretten, jakt og fiske. Vi har sånn sett vår egen "naturbading" med tilgang til hele den norske naturen. Den helsemessige bi-effekten av det å være i naturen har vi ikke vært så bevisst før i senere tid.

 

Den japanske skogsbadings tradisjonen kan hjelpe oss å huske dette, særlig for de som ikke er vokst opp med det tradisjonelle, enkle friluftslivet. Det kan også være med å gi friluftsliv en ny dimensjon. 

Kilder:
www.shinrin-yuko.org

Tsunetsugu, Park og Mijazaki. Trends in research related to "Shinrin-Yuko" (taking in the forest atmosphere or forest bating) in Japan. Environ Health Prev. Med (2010) 15:27-37.

Kontakt: Live S. Danielsen  

Telefon: 97 63 10 30

E-post:  post @ naturesenses.no

Norge - Oslo

  • Facebook Social Icon

© 2023 by Make A Change.
Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now