Hva er skogbading?

Har du lyst til å utforske skogbading, eller Shinrin-Yoku som det heter på original språket? Her kan du lese mer om skogbading sammenliknet med tradisjonelt friluftsliv, og finne lenke til et par skogbad inspirerte digitale naturveiledninger du kan prøve selv.

Skogbading ble introdusert av japanske myndigheter

Foto: Ina Sofie Skåra

Skogbading - å ta inn skogens atmosfære- ble introdusert av skog myndighetene i Japan i 1982 der de vernet spesielle skogsområder som befolkningen kunne gå i for å redusere stress og øke velvære. Skogbading har skapt interesse i vesten de senere årene. Når man driver skogbading så gjør man spesifikke aktiviteter i skogen med hensikt å stimulere sansene. Dette har vist seg å blant annet redusere kortisol nivået i kroppen (stresshormoner) og bedre immunforsvaret, senke blodtrykket, bedre humøret og øke konsentrasjonsevnen.

Skogbading kan minne om vårt tradisjonelle friluftsliv, slik som å gå ut og nyte at sola vender tilbake etter mørketiden. Men, den er mer organisert og har mer bevisst fokus på at det å bruke sansene styrker helsa og gir livskvalitet. I Norge har vi lenge hatt tilgang til naturen og dens livgivende effekt gjennom allemannsretten (vår unike tilgang til naturen uavhengig av grunneierforhold, sammenliknet med svært mange andre land i verden) og dermed utviklet vår tradisjon med friluftsliv, jakt og fiske.

Friluftsliv - den norske formen for "skogbading" Jegere, fiskere, budeier, gjetere og friluftslivsutøvere som må lese været, lete etter spor og sportegn, finne ved til bål, bruke kart og kompass for å komme frem, trener sansene i kraft av det de gjør. De har ikke trengt spesielle aktiviteter for å få dette til.

Jeg var med på og invitert til å fortelle om norsk friluftsliv på det første kurset i skogbading som ble avholdt av den nyopprettede organisasjonen Association of Nature and Forest Therapy Guides (www.shirin-yuko.org). Dette var i California i Sugar Loaf State park i 2014. I dag har de sertifiseringskurs for å bli guider i mange land, og metoden har også kommet til Norge. De hadde aldri hørt om allemannsretten og ble veldig fascinert over vår naturlige tradisjon med å bruke naturen.

Skogbadings aktiviteter kan berike vårt friluftsliv Med vårt friluftsliv og naturbruk har vi hatt vår egen "naturbading" med tilgang til hele den norske naturen. Det å gå barbent, sitte stille ved en elv, lytte til fugler, sitte på elgpost, plukke og lukte på blomster er naturlig for flere.

Den helsemessige bi-effekten av det å være i naturen har vi ikke vært så bevisst før i senere tid. Dette har blitt viktigere kanskje fordi mange har mistet den naturlige relasjonen til naturen, stress har blitt et økende samfunnsproblem og vi blir nødt til å finne argumenter for å ta vare på naturen i stedet for å bygge den ned. Forskning på effektene av friluftsliv de senere årene har vist seg å ha liknende effekter som skogbading.

Den japanske skogbading tradisjonen kan likevel hjelpe oss å huske hvordan naturen kan styrke oss, særlig for de som ikke er vokst opp med det tradisjonelle, enkle friluftslivet. Den kan også være med å gi vårt tradisjonelle friluftsliv en ny og rikere dimensjon.

Prøv et skogbad! Å bruke noen minutter ekstra i hverdagen til å ta inn lyset fra soloppgangen kan gjøre deg mer våken og glad. Neste gang du er ute i naturen inviterer jeg deg til å lytte til en av disse digitale naturveiledningene som bidrar til å åpne sansene og ta naturen inn. I disse dager blir sola sterkere og sterkere etter den mørkeste tiden på året. Sollyset stimulerer kroppen til å øke produksjonen av seretonin. Det gjør oss mer våkne og glade. På siden over finner du også en veiledning til å gjøre et soloppgangsbad. Sola står opp like over kl 9 i Oslo i disse dager.

Les også mer om skogbad på www.shinrin-yoku.org

#forestbathing #shinrinyoku #skogsbad #friluftsliv


Utvalgt innlegg
Siste innlegg
Arkiv